Párkapcsolat és Szupervízió

Tapasztalati tanulás

Tapasztalataink által tanulunk

Tapasztalataink által tanulunk

A szupervízió célja a TAPASZTALATI TANULÁS támogatása.

Azonban mi szupervízorok mind a Tapasztalat-on, mind a Tanulás-on más értünk, mint a megszokott.

Szupervíziónk TAPASZTALAT felfogása

Szupervíziónkban a tapasztalat nem kőbevésett igazság és nem az a “jó szakember” akinek “sok tapasztalata van”. Tévútnak tartjuk azt, ha valaki a tapasztalataiból általánosít és azt feltétlenül igaznak fogadja el. Egyetértve Tengelyi László szavaival….

“A tapasztalat valójában kavargó áradat,amely ritkán tisztul le annyira, hogy egyértelműen rögzíthető tények csapódhassanak ki belőle.”

“Jellemezhetjük a tapasztalatot … olyan történésként, amely keresztezi megelőző várakozásainkat,meghiúsítja megalapozottnak hitt terveinket és keresztülhúzza biztosnak vélt számításainkat.  Hozzá kell tennünk azonban, hogy sohasem egészen világos, milyen ponton kezdi ki egy újonnan szerzett tapasztalat meggyőződéseink rendszerét. Mit őrizhetünk meg abból, amit mindeddig gondoltunk, és mit kell feladnunk? – ezt a kérdést az olyan tapasztalat, amelyhez tényleges élethelyzetekben, nem pedig kísérleti feltételek közepette jutottunk el,sohasem zárja le megnyugtatóan.” 

Tengelyi László: Tapasztalat, cselekvés és elbeszélt történet (Világosság 2009)

Szupervíziónk TANULÁS felfogása

A szupervízióban a tanulás során NEM valami eddig ismeretlen dologgal való kiegészítés történik vagy valami külső dolog elsajátítása a feladat:“Eddig erről semmit nem tudtam, de most már tudok.” “Te montad, és most már én is tudom.”

HANEM  már – a szupervizált tudatában – meglévő dolgok meghívása, új szempontú összekapcsolása, átrendezése, új jelentéssel való felruházása történik meg:“Eddig is tudtam, de nem így.” “Most, hogy kimondtam, másképp látom.”

Tapasztalati tanulás támogatása során az adott helyzetben és annak megidézésekor megjelenő érzelmek, gondolatok illetve cselekvések és reflexiók mozgásba hozása a célunk. A tapasztalati tanulásról bővebben David A. Kolb módszertanában olvashat.

A tanulás annak a felfedezése, hogy mit veszítettünk elés mit tettünk azért, hogy újra megtaláljuk. Ezért azonban – helyenként – át kell lépni saját, aktuális határainkat.

error: